Dinsdag 11 September 2018

DIE LEWE IS 'N MARATHON

DIE LEWE IS ‘N MARATHON
Hoe meer ek daaraan dink, hoe meer besef ek dat jy die lewe eintlik maar kan vergelyk met ‘n marathon. Ek wil dit nie te hard noem nie, want jy sien, twee van my kinders is kranige marathon atlete en ‘n mens meng mos nie in waar jy nie hoort nie. Ek meen, wat weet ek nou eintlik van ‘n marathon behalwe dit wat ek lees?

Vat dit nou maar so: ‘n marathon-atleet pak daardie grote aan as ‘n persoonlike uitdaging – ‘n ‘kan-ek-dit-doen’ soort van ding. Is dit nie maar dieselfde met enige ander groot uitdaging wat jy aanpak nie? Dink nou net: Moeder wil self Sussa se trourok maak; Pa wil sy sweismasjien inwy met ‘n hoenderhok vir Ma, of Boeta wil sy eerste draadkar bou.

Ja, ek hoor die hardlopers mor kliphard: Jy word nooit so moeg nie, jy hoef nie te oefen nie, jy dit, jy dat. Ek hoor jou, man! Maar besef jy dat ons wat nie hardloop nie, ook moet ‘oefen’ en vasbyt en wat nog alles. Ons hoef nie ons dieet dop te hou vir weke aaneen nie (gelukkig tog nie!) maar ons het ander dinge wat ons moet, moet, moet doen.

Jy het alles vir die projek bymekaar. Jy het opgelees, nagevors, planne en patrone geteken en die nodige gekoop. Alles is gereed en jou hart klop in jou keel ... dis nou of nooit!
Ja, ja! Ek weet dit gaan moeilik wees, maar is dit regtig nodig om snags te droom oor hoe ek die hele ding verfoes?

Een oggend staan ek op en ek weet: vandag is die dag. Daar is nie meer tyd om uit te stel nie. Ma besef die tyd loop uit, want Sussa trou oor twee weke. Pa hoor gister die eerste besending kuikens kom aan die einde van die maand en Boeta het daardie einste dag ‘n draadkar-resies met sy pelle.

Teen middagtyd kyk jy, hande op die heupe, na jou poging vir die oggend. Jy knik tevrede. Namiddag sms jy jou vriendin en julle gesels ‘trourok’ soos kenners van die kuns. Pa gee vir Oupa raad oor Ouma se skewe hoenderhok.

Jy weet hierdie een moet klaar wees binne twee weke. Een aand sit jy en maak somme – so nooit as te nimmer gaan jy dit haal nie! Hoe kon jy dit ooit aanpak? Het jy jou kop verloor? In plaas van om te gaan slaap, sit en kou jy naels. As jy nou net nie van gister af so gesukkel het met dit of dat nie, sou jy al so ver of so ver gewees het. Okei, jy gaan nie betyds klaar wees nie, maar jy sal hom klaarmaak, kom wat wil! Of sal jy?

Opeens weet jy glad nie of jy enigsins in staat is om aan te gaan nie. Jy is te dom. Jy werk te stadig. Jy dit. Jy dat. Waarom het jy ooit hiermee begin? Hoekom verwag die wêreld van ‘n mens om dinge te doen wat jy nie in staat is om te doen nie? Wie presies dink hulle is jy? Jy is nie eens vaak nie, maar jy gaan slaap – kwaad vir almal rondom jou ... almal wat dink jy het die wysheid in pag. Dis so onregverdig!

Jy staan op en bars in trane uit. Goeie genade, jy is so moeg dat jy nie asem kan haal nie. Jy is te moeg om op te staan ... en daai werk wat wag! Jy sit die sit van ‘n verslae en oorwonne mens...!

En dan strike jy jou tweede asem. Jy begin eers huiwerig, maar opeens lyk alles so maklik en logies. Hoekom het jy ooit getwyfel aan jouself? Vir twee dae werk jy onverpoos. Jy dink nie meer nie, jy doen net. Dit voel of jou kop iewers langs die pad verloor het, maar jy werk en werk en werk. Jy wil nie meer dink nie, eintlik kan jy ook nie meer dink nie, jy doen net wat voor jou is.

En dan! Jy is amper op die einde. Hoe het jy hier gekom? Jy weet nie, maar jy traak ook nie. Jy sien die einde is in sig en dis asof jy nog nooit moeg was nie.

Jy. Maak. Dit. Klaar!

Die trourok hang gestryk op die hanger. Die hoenders is in die hoenderhok. Boeta wen sy eerste resies met sy draadkar. Jou trots ken geen perke nie. Jy voel lus en bel die koerant vir ‘n onderhoud met jou!

Sal jy weer? Ja, vir seker. En ‘n oomblik later: nee, nooit weer nie.


Maar eintlik weet jy dat jy dit weer en weer en weer sal doen.

Geen opmerkings nie:

Plaas 'n opmerking

OUJAAR EN SY DINGE

  Die ure Nuwejaar toe stap nou vinnig aan. As Kersfees verby is, is dit asof die hele mensdom en die natuur skielik asem ophou … waarvoor? ...